Silhouette Cameo

I fredags eftermiddag flyttade det in en ny liten manick här. En Silhouette Cameo. Jag hade funderat på att köpa en tidigare men blev ännu mer säker på det efter vår scrapträff. Om man tex vill göra en cirkel behöver man exempelvis en stans. Vill jag ha en mindre cirkel behöver jag en till stans. Stansarna ligger på mellan ca 50-200 kr. Vill jag ha en utstansad snöflinga snackar vi om en stans till och endast i just den storleken.

Ett annat alternativ är att köpa exempelvis en Cuttlebug där du lägger papper och den akutella diesen som du valt mellan några plattor för att sedan pressa detta igenom cuttlebugen. Fungerar som en pastamaskin ungefär. :) En die är den valda formen på det du ska stansa ut. En cuttlebug ligger på ca 1000kr i inköp till det tillkommer kostnad för extra plattor om du vill skriva ut något längre som exempelvis ett alfabet. Sen kostar varje form runt ca 100-200kr. Ni kan ju tänka er hur mycket detta springer i väg till.

Med silhouette Cameon kan du skriva ut precis vad du vill. Det går att köpa olika former för omkring 7kr styck. Dessa kan du sedan ändra storlek på. Du kan också modifiera de så att du får dem som du vill ha dem. Dessutom kan du skapa egna figurer och skära ut. Du kopplar Cameon till datorn och ritar i ett ritprogram. Sedan skickar du det till Cameon och den skär ut den till dig.

Dessutom kan du göra så mycket mer med Cameon. Du kan låta den rita mönstret istället för att skära ut, den kan skära ut i tyg, vinyl så att du t.ex.. kan göra väggord, du kan köpa kit så att du kan göra tröjtryck m.m. Bara fantasin sätter gränserna dock är det lite jobbigt eftersom jag saknar fantasi. Men då kan man istället ladda ner gratis filer som andra har skapat, ändra dem eller bara låta de vara som dem är.

Den är dock dyrare i inköp men jag är säker på att man tjänar på det i längden, särskilt om man som jag inte har en massa stansar och annat sedan tidigare. Silhouette Cameon ligger på ca 3500kr i Sverige men jag hittade ett ställe i Nederländerna som skickade den fraktfritt för ca 2650kr. Bra deal tyckte jag. Jag köpte den förra söndagen, pengarna drogs på måndagen och jag hade alltså Cameon här i fredags. Snabb leverans, fraktfritt och ingen tull då det är inom EU. Me like!

Har donat med den lite i helgen och det tar ett tag innan man lär sig tänka som den och får det precis som man vill ha det. Men då man kan mäta på skärmattan vart man lagt pappret och sedan lägga sin figur på motsvarande ställe i programmet så blir det inte så mycket spill av papper.

Självklart finns det för och nackdelar med både Cuttlebug och vanliga handstansar och jag säger inte att de inte är användbara Jag har några stansar som jag kommer fortsätta att använda men jag kommer garanterat att använda Cameon mer. :)

Jag älskar den och oj vad här ska scrappas nu!!

Här kan du se vad man kan göra med en Silhouette.

18 thoughts on “Silhouette Cameo

  1. När jag surfade runt efter info om Sihlouetten ramlade jag in på denna sidan och då fick tipset var man kunde köpa den. Jag bestämde mig efter ha läst vad Ebba tyckte och jag beställde den från den holländska hemsidan. Det gick snabbt att få den levererad. (Tack och lov var jag hemma när den levererades till dörren av posten!) Det blev billigare än att köpa den här hemma, det är samma uttag så det var superenkelt att starta och köra igång. Det följer med några filer med mjukvaran och det finns fler att hämta hem på Sihlouettes hemsida. Där finns massor och jag är superglad att jag skaffade den!

  2. Hej Ebba! Jag beställde en Silhouette Cameo via hemsidan du rekommenderade och jag kan verkligen hålla med dig! Snabb service (betalade i måndags och fick den idag, fredag) och mycket billigare än på svenska sidor. Jag gör som du och rekommenderar alla andra som funderar på att köpa en Cameo att göra det via hemsidan ovan! Tack för tipset! Nu ska här pysslas! =)

  3. Jag vill också köpa en cameo, men har sett att det finns olika modeller. Vet någon skillnaden på dom. Vilken är det ni använder.

    Ni som redan är igång med cameon köper ni tillbehören i Nederländerna också?

  4. Pingback: Advent candlestick | Made by Ebba

  5. Pingback: Baby carriage | Made by Ebba

  6. Hej igen!!

    Finns allt med som man behöver för att komma igång? Tänker rensverktyg, skärmatta osv. Hittar ingen info på hemsidan.

    • Hej, när jag köpte min cameo så ingick det både skärmatta och knivblad. Rensverktyg får man nog köpa till själv. Men det kan ju ha ändrats.

  7. Hur tunna linjer går det att skära med det här verktyget, Jag skulle behöva skära tunna linjer. Vilket material det är spelar ingen roll för mig

    • Hej Lars, ursäkta väldigt sent svar. Jag har helt missat din kommentar. Linjerna den skär är väldigt tunna men hur tunna den klarar får jag nog be dig kolla med tillverkaren.

Leave a Reply

